De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wil meer druk zetten op de de markt voor budgetvluchten met een eigen prijsvechter.

Dat meldde weekblad Der Spiegel zondag op zijn website.

Grote luchtvaartmaatschappijen proberen al enkele jaren een antwoord te vinden op de goedkopen aanbiedingen van prijsvechters als easyJet en Ryanair, die voor vluchten binnen Europa weinig service bieden, maar ook zeer lage prijzen.

Afgelopen jaar startte Air France, het moederbedrijf van KLM, met een eigen prijsvechter die vanuit Frankrijk opereert onder de naam HOP!. Daarmee dekt Air France zo’n 129 bestemmingen in Frankrijk en Europa.

Lufthansa bekijkt ook eigen budgetmaatschappij

Onder de vleugels van dochter Eurowings wil Lufthansa nu iets vergelijkbaars doen, met een eigen low budget-maatschappij, die vanuit Duitsland op een reeks Europese bestemmingen vliegt, aldus Der Spiegel.

In een reactie stelt Lufthansa dat er nog geen beslissing is genomen over een dergelijk plan, maar dat diverse opties worden bekeken.

Afgelopen week gaf Lufthansa een winstwaarschuwing. Topman Carsten Spohr achtte vanwege de relatief zwakke ontwikkelingen in Europa en Noord-Amerika oude verwachtingen niet meer haalbaar. Hij rekent nu voor het jaar 2014 op een bedrijfwinst van ongeveer 1 miljard euro, tegen een eerder prognose van 1,3 tot 1,5 miljard euro.

Lees ook

Geen prijsvechters vanaf Twente Airport

Betalen voor extra koffer? Europese luchthavens willen af van die regel

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl